Faktura

Under fanebladet Faktura kan du få et overblik over igangværende, sendte og bogførte fakturaer. Det er også her du opretter nye fakturaer i systemet.

Hvordan opretter jeg en faktura?

Du opretter dine fakturaer under fanebladet Faktura. Fra Faktura forsiden kan du enten vælge ‘Opret ny faktura’ i undermenuen, eller trykke på knappen ude til højre. Nu kommer du ind på en side hvor du finder to bokse ved siden af hinanden. Den til venstre hedder Faktura info og er den du bruger til at vælge kunde, angive dato samt hvis du vil skrive en note til fakturaen.

Til højre har du en boks der hedder Tilføj ny fakturaline, hvor du kan sammensætte hvad fakturaen skal indeholde. Her kan du vælge varegruppe, varen du ønsker at knytte til fakturaen, evt. en beskrivelse, den konto du ønsker denne fakturalinie skal knytte sig til, samt antallet af de varer du sælger. Prisen bliver regnet ud automatisk, men du kan vælge at rette i den hvis du vil det.

Du behøver ikke absolut at vælge en vare fra dit lager. Det kan være du ikke har nogle varer, eller hvis det er en ydelse eller service, som kun knytter sig til en bestemt konto, da kan du bare nøjes med at vælge den respektive konto, og altså således udelade varer.

Når du er færdig trykker du på knappen ‘Tilføj faktura linie’. Denne vil nu blive tilføjet i en boks nedenunder der hedder Fakturalinier. Du kan nu vælge at tilføje flere fakturalinier, slette eller redigere i den du har lavet, eller hvis du mener fakturaen er færdig trykke på ‘Opret faktura’. Fakturaen vil du nu kunne finde i listen Igangværende på Faktura forsiden.

Hvordan bogfører jeg en faktura?

Når du har oprettet en faktura kommer du ud i listen over Igangværende fakturaer. Du kan nu trykke på den igangværende faktura du vil bogføre. Du kommer nu ind på selve faktura siden igen og kan nu redigere i den eller bogføre den.

Nederst til højre har du en knap der hedder ‘Bogfør som sendt’. Når du trykker på denne knap fortæller du systemet at du har, eller er igang med at sende denne faktura.

Når kunden så betaler fakturaen, går du ind og bogfører fakturaen som betalt, og den vil således være fuldt afslulttet.

Du kan sende fakturaen til kunden på mail, via knappen ude til venstre ‘Send via mail’.

Hvordan retter jeg i en faktura?

Du kan kun rette i Igangværende fakturaer. Du starter med at gå ind på fanebladet Faktura, vælge Ingangværende fakturaer, og så trykke dig ind på den faktura du vil rette.

Du kan nu rette det der står i Faktura info boksen til venstre. Du retter selve fakturalinierne via den nederste boks der hedder Fakturalinier. Ude til højre ud for hver fakturalinie er der et rediger ikon; Rediger. Dette klikker du på. Du kan nu rette i selve linien. Når du er færdig klikker du igen på ikonet, som nu er blevet til et gem ikon; Gem.

Har du lavet andre ændringer, afslutter du ved at trykke på knappen ‘Gem ændringer’ nederst til højre på siden.

Hvad er en fakturalinie?

Når du opretter en faktura under fanebladet Faktura, sker det ved at oprette fakturalinier til fakturaen. Hver gang du opretter en ny fakturalinie, kan du se den nederst på siden i boksen Fakturalinier.

Du kan tilføje så mange fakturalinier du vil, og ændre rækkefølgen på dem ved hjælp af de pile der står ude til højre for fakturalinien. Herfra kan du også redigere og slette i fakturalinierne.

Hvad er forskellen på Igangværende, Sendte og Betalte?

En igangværende faktura, er en faktura du ikke har valgt at lave helt færdig endnu. Det kan være et stykke arbejde der løber over længere tid, og hvor du løbende ønsker at tilføje fakturalinier til den respektive faktura. Igangværende fakturaer indgår ikke i regnskabet. En igangværende faktura kan du redigere og slette som du har lyst. Under fanebladet faktura, kan du i en drop down vælge at få listet alle dine igangværende fakturaer.

Klikker du dig ind på en igangværende faktura, kan du bogføre den som sendt. Hvilket fortæller systemet at du nu har sendt denne faktura til kunden. Den vil nu indgå i regnskabet som en udestående betaling. Du kan altså ikke længere rette eller slette fakturaen når den er bogført som sendt. Du kan printe den ud som PDF eller sende den direkte til kunden, via e-moms. Det gør du ved at benytte de knapper der forekommer nederst til venstre på siden, inde under den respektive faktura.

En betalt faktura indgår på lige fod med Sendte fakturaer i systemet, men står ikke længere som et udestående, men som del af omsætningen. En faktura du har angivet som Betalt, kan du ikke rette eller slette. Men du kan stadig printe den ud eller gemme den som PDF på din egen computer, eller vælge at sende den via e-moms.

Hvordan sender jeg fakturaen til kunden?

Du sender en faktura til en kunde ved at gå inde under fanebladet Faktura, og så vælge om det er en Sendt eller Betalt faktura, du vil sende. I listen der kommer frem for neden, klikker du dig ind på den faktura du vil sende.

Inde på den respektive faktura, har du nederst i venstre hjørne en knap der hedder ‘Send via e-mail’, denne trykker du på, hvorefter du kommer hen til en mail formular, som du kan udfylde som du normalt ville udfylde en mail. Fakturaen er automatisk tilføjet den mail du har knyttet til kunden. Den mail der står som afsender, er den mail du har noteret inde under fanebladet Indstillinger.

Husk at du kun kan sende fakturaer der er angivet som Sendt eller Betalt.

Kan jeg flytte op og ned på fakturalinierne?

Ja, ligeså snart du har mere end en fakturalinie, får du muligheden for at sortere dem op eller ned, via de pile du finder ude til højre i fakturalinien; Ryk op Ryk ned.

Kan jeg gemme fakturaen på min egen computer?

Ja, når du har bogført en faktura som Sendt, kan du inde under den respektive faktura, klikke på knappen nede i venstre hjørne; ‘Hent som PDF’. Bemærk at fakturaen først er helt afsluttet når du har bogført den som Sendt eller Betalt. Det anbefales således først at gemme fakturaen når du har bogført den som sendt.

Kan jeg printe fakturaen ud og sende den med posten?

Ja, ligeså snart du mener din faktura er færdig, bør du vælge ‘Bogfør som sendt’ hvorefter, du klikker på knappen nede til venstre; ‘Hent som PDF’, som du med det samme får mulighed for enten at åbne eller gemme på din computer.

Hvorfor bliver min faktura ikke vist under posteringer?

Fakturaer bliver kun vist under Posteringer når de er blevet bogført enten som sendt eller betalt. Igangværende fakturaer ses altså ikke under Posteringer, da du stadig kan rette i den.

Jeg kan ikke finde fakturaen under Posteringer?

Dette kan skyldes at fakturaen endnu ikke er blevet bogført som sendt. Kun bogførte fakturaer, indgår i systemet. Igangværende fakturaer, regnes ikke med i regnskabet, og fungerer reelt som kladder, du kan rette og slette i, indtil du bogfører dem som sendt og senere som betalt.

Kan jeg tilføje et logo til min faktura?

Ja. Du går ind under Faktura og så Indstillinger, hvor du i midten af siden har en logo boks, hvor du kan uploade det logo du ønsker at knytte til dine fakturaer.

Hvordan opretter jeg en kreditnota?

Du kan oprettet en kreditnota ved at oprette fakturalinie med negativt fortegn, fx. -500kr. Du kan altså enten oprette en ny faktura med en fakturalinie du kalder Kreditnota, med et minus beløb. Eller du tilføje en fakturalinie til en eksisterende faktura, og angive et minus beløb. Dette beløb vi så blive trukket fra fakturaens samlede beløb.

Der står kladde på min faktura?

Når du opretter en faktura i e-moms vil den fungere som en igangværende faktura (kladde), denne kan du nu redigere eller slette som du vil. Der står kladde på fakturaen, for at fortælle dig at det stadig er en kladde, og at du endnu ikke har bogført den som sendt.

Først når du bogfører fakturaen som sendt vil Kladde bliver skiftet ud med Faktura.

Fakturanummeret er 0?

Når du opretter en ny faktura vil den altid få fakturanummeret 0. Det er først du har bogført fakturaen som sendt, at fakturaen får sit rigtige fakturanummer. Alle igangværende fakturaer (kladder) har altså fakturanummeret 0.